Non scholae, sed vitae discimus

J.G.Herdera Rīgas Grīziņkalna vidusskola

lu
Jau šo piektdien, 30. aprīlī, no plkst. 18.00 līdz 23.00 platformā www.zinatniekunakts2021.lvnorisināsies ikgadējais pasākums – Zinātnieku nakts 2021. Pasākumā  teju 20 paralēlās tiešraidēs apmeklētājiem tiks piedāvātas ap 200 dažādas Latvijas zinātnieku sagatavotas aktivitātes bērniem, jauniešiem un pieaugušajiem.

Ap 15 dažādu Latvijas augstskolu un zinātnisko institūtu sagatavotās lekcijas, diskusijas, demonstrējumus, viktorīnas un citas aktivitātes programmā jau šobrīd var atlasīt pēc trīs kategorijām – Mazie pētniekiIzzinātāji un Lielā zinātne, kas dod iespēju izvēlēties mazāko klašu (Mazie pētnieki) un pamatskolas un vidusskolas vecuma bērniem (Izzinātāji, Lielā zinātne) piemērotākās.

Jaunākajiem zinātnes entuziastiem īpaši saistošu programmu padarīs bērniem labi pazīstamais Aldis Kalniņš un "Zili brīnumi", atsevišķā kanālā piedāvājot izglītojošas un izklaidējošas aktivitātes bērniem.

Pielikumā pievienotajā failā piedāvājam iepazīties ar plašāku dalībnieku un to piedāvāto aktivitāšu klāstu.

Vietne www.zinatniekunakts2021.lv ir atvērta apmeklētāju reģistrācijai un jau šobrīd piedāvā iespēju iepazīties ar tās darbību un plašāku programmu.

Būsim pateicīgi, ja par šo iespēju informēsiet Jūsu skolas skolēnus un jau šo piektdien ar Jums tiksimies Zinātnieku nakts 2021 pasākumā, lai baudītu izglītojošu un izklaidējošu darba nedēļas noslēgumu!

• Latvijas Universitātes plašo zinātniskās darbības lauku Zinātnieku nakti atspoguļos teju 20 struktūrvienības, kas piedāvās gan dabaszinātņu interesentiem, gan sociālo un humanitāro zinātņu interesentiem saistošu saturu. Latvijas Universitātes trīs kanālos būs iespēja vērot ķīmijas un fizikas eksperimentu demonstrējumus, klausīties lekcijas par aktuālām tēmām, vērot interaktīvus uzdevumus, iesaistīties diskusijās ar jauniem un jau pieredzējušiem zinātniekiem, iepazīt Latvijas dabu un Universitātes zinātnieku pētījumu daudzveidību, kā arī noslēgumā piedalīties Radio NABA virtuālajā diskotēkā no LU observatorijas Baldonē.

• Latvijas Valsts mežzinātnes institūts "Silava" Zinātnieku nakts apmeklētājiem piedāvās intervijas ar institūta jaunajiem zinātniekiem (pēcdokotorantiem), stāstīts pasakas par kokiem, aicinās pārliecināties par Latvijas augu pasaules zināšanām,  pastāstīs par to, kādus produktus ražo no koka un kā klimata pārmaiņas ietekmē mežu, kā arī palīdzēs noskaidrotkā piedalīties zinātnes procesā, neesot zinātniekam un citas izglītojošas aktivitātes.

• Rīgas Stradiņa Universitāte iepazīstinās ar Anatomijas muzeju un pastāstīs, kā zinātne palīdz atklāt noziegumus, iemācīs vingrot kopā ar bērniem un no dabas vielām pagatavot veselīgus produktus. Zinātnieku nakts apmeklētāji uzzinās, vai biomateriāli var aizstāt kaulus, vai Covid-19 ir briesmīgākā pandēmija cilvēces vēsturē, kā arī atklās ķīmijas eksperimentu pasauli un zinātnes un uzņēmējdarbības mijiedarbību. Vakara gaitā norisināsies arī darbnīcas par tēmām “Signāls, sensors, analīze – tas ir ļoti vienkārši”, “Anatomijas vēsture un praktiskā zīmēšana” un “Karjeras centrs.”

• Latvijas Lauksaimniecības universitātes Zinātnieku nakts apmeklētājus iepazīstinās ar novatoriskām metodes un tehnoloģiskajiem risinājumiem lauksaimniecībā, vēstīs par inovācijām produktu iepakojumos, atklās jaunākās tehnoloģijas mežistrādē un  iepazīstinās ar bezpilota gaisa kuģi. LLU stāstīs arī par  kiberbitēm un kiberstropiem, kā arī bioloģisko lauksaimniecību un attīstības ceļu no tvaika dzinējiem līdz elektriskajai automašīnai.

• Zinātnieku naktī Daugavpils Universitāte aicinās apmeklētliterāro kafejnīcu, iepazīt Billi literatūrā, teātrī un kino, klausīties zinātnieka piedzīvojumu stāstus, tajā skaitā par Daugavas palu dreifa ekspedīciju, kā arī piedalīties interaktīvā spēle par anglofoniem tekstiem padomju Latvijas kultūrtelpā. DU zinātnieki demonstrēs fizikas un ķīmijas  eksperimentus, kā arī aicinās piedalīties koncertlekcija “Raimondam Paulam – 85” un citās saistošās aktivitātēs.

• Vidzemes Augstskola iepazīstinās ar militāro mantojumu vēsturiskajās Latvijas fotogrāfijās, piedāvās piedalīties izglītojošā viktorīnā un mākslas spēlē, atklās karšu noslēpumus, diskusijā meklēs atbildes uz jautājumu  “Kā un kāpēc mani vērtē?”, aicinās piedalīties medijpratības dzejas darbnīcā un pilnveidot informācijas meklēšanas un pārbaudīšanas prasmes internetā, kā arī dos iespēju dažu sekunžu laikā uztaisīt savu 3D avatāru.

• Latvijas Organiskās sintēzes institūta zinātnieki populārzinātniskā veidā stāstīs par jaunu zāļvielu meklējumiem, antibiotiku izstrādi un slikto baktēriju pieveikšanu, atklās, cik nopietna ir COVID-19 saslimšana, pastāstīs, kā izdevās tik ātri iegūt vakcīnu pret Covid-19 un kad varam sagaidīt efektīvas zāles pret šo slimību. Apmeklētāji varēs piedalīties arī OSI veidotās viktorīnās un sešās radošajās laboratorijās par molekulām, DNS, slaimu, ķīmiju, farmāciju un cilvēka smadzenēm  u.c. interesantās aktivitātēs.

• Liepājas Universitāte piedāvās dažādas izglītojošas spēles bērniem un aicinās lasīt digitālo pasaku grāmatu “Pasaku lāde”, kā arī piedalīties papīra pārstrādes laboratorijā un matemātikas stundās jauniešiem. LiepU Zinātnieku nakts apmeklētājiem stāstīs arī par zaļo domāšanu biznesā un bioplastmasas ieguvi no sārtaļģēm, kā arī iepazīstinās ar tādām tehnoloģijām kā ūdensplūsmas ģenerators un mobilie roboti, piedāvās vērot tiešsaistes izstādi, studentu veidotas filmas, klausīties studentu autorlasījumus un citas ne mazāk interesantas aktivitātes.

• Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs tiešsaistes lekcijā / diskusijā runās par Covid-19, atklās, ko mums var pastāstīt kauli, stāstīs par DNS izdalīšanu no augļiem un starpšūnu komunikāciju jeb šūnu pastu. Zinātnes entuziastiem būs iespēja klausīties lekciju par vēža saslimšanu, sintētiskiem miniorgāniem, dabas miniatūrām nanofabrikā un proteīnu kristalizāciju, kā arī izpildīt tiešsaistes testus, pārbaudot zināšanas ar dažādām tēmām un uzzināt par aktuālākajiem BMC pētījumiem.

• Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija Zinātnieku nakts apmeklētājiem atklās, kas ir tas, kas traucē vai palīdz ievērot veselīgu dzīvesveidu, pastāstīs, kā kļūt par sporta spēļu treneri, zinātniski novērtēt un attīstīt cilvēka izturības spējas, izmērīt ātrumu un lēciena augstumu. LSPA zinātnieki stāstīs arī par fiziskajām aktivitātēm ārā vidē un to, kā būt fiziski aktīvam attālināto mācību laikā, lietošanas paradumu ietekmi uz pusaudžu veselību un tādām interesantām tēmām kā “Latviešu tautas rotaļdejas emocionālā stāvokļa uzlabošanai” un “Sports un veselība starp Dievu un Zinātni”.

• Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija aicinās aplūkotlatgaliešu valodas lasāmās grāmatas “Burtu vuoceleite” digitālo versiju un uzzināt par tās tapšanu, iepazīt inovatīvas tehnoloģijas tekstilizstrādājumu dizainā, apmeklēt digitālo muzeju, izgaršot Rēzekni, piedalīties medijpratības cirkā, kļūt par valodas detektīvu, uzzināt vairāk par elektriskajiem transportlīdzekļiem un mākslīgo intelektu dārzkopībā, kā arī saprast, kā ezera māls var noderēt skaistumam un veselībai.

• Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūts piedāvās Zinātnieku nakts apmeklētājiem doties virtuālā ekskursijā pa institūtu, uzzināt, ko nozīmē būt jaunajam zinātniekam, kā arī iepazīstinās ar jaunākajiem pētījumiem un diskutēs par tiem ar pašiem pētniekiem. Apmeklētājiem būs iespēja arī zināšanas pārbaudīt viktorīnā.

• Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija priecēs ar lekcijām par balss veidošanās procesiem un tradicionālo mūziku Latvijā, aicinās  piedalīties pētnieku laboratorijā un sarunās ar pētniekiem, kā arī klausīties koncertu ar zinātnieku dalību, kur apvienosies klavierspēle ar EEG vizualizācijām un citas aizraujošas un izglītojošas aktivitātes.

• Elektronikas un datorzinātņu institūts Zinātnieku nakts apmeklētājus iepazīstinās ar viedo tehnoloģiju lietojumu ražošanā, transportlīdzekļu un dronu vadīšanā, veselības uzraudzīšanā, kā arī stāstīs par robotiku, datorredzi un ekoloģiju dārzkopībā.

• Ventspils Augstskola aicinās izglītojošā ekskursija pa augstskolas telpām, piedāvās pārbaudīt prasmes mēles mežģīšanā dažādās valodās, vērot elektronikas inženierijas eksperimentus un diskusijās par zinātnes komercializāciju, spēlēt tālizpētes spēli un izzināt kosmosa izpēti Latvijā.

• Kā viesi šogad Zinātnieku nakts 2021 pasākumā piedalās arī Transporta un sakaru institūts, kas piedāvās pievienoties tiešsaistē aizraujošās lekcijās un meistarklasēs par droniem – bezpilota lidaparātiem, virtuālā asistenta izveidi (ChatBot), robotu un mākslīgā intelekta neierobežotajām iespējām.

Papildu informācija: www.zinatniekunakts2021.lv

Uzdevumi

Uzdevumi hrizontal

Rd Ba centrs

Rīgas domes Birokrātijas apkarošanas centrs (T: 67026859, 67012031, e‑pasts bac@riga.lv) pilda kontaktpunkta funkcijas Rīgas pilsētas pašvaldībā, nodrošinot nepieciešamo aizsardzību unkonfidencialitāti personai, kura informē par amatpersonu iespējamo interešu konfliktu vai citiem amatpersonu, darbinieku koruptīva rakstura pārkāpumiem Departamentā vai tā padotības iestādēs.